Guzmán Calzada Llorente was twee jaar lang maker-in–residence bij Festival Dag in de Branding. Hij sluit zijn residency af met zijn eigen grande finale! Voor ensemble Modelo62, aangevuld met leden van ensemble Heliosfero, componeerde hij een groot werk waarin oude en nieuwe muziek op verrassende wijze samenkomen.
Guzmán componeert hedendaagse muziek, maar heeft óók een levenslange fascinatie voor repertoire uit de renaissance. Die twee liefdes combineert hij in dit nieuwe werk, zijn eerste avondvullende compositie. Afgelopen twee jaar hebben bezoekers van Festival Dag in de Branding al verschillende presentaties van dit werk-in-wording kunnen horen.
Guzmán is afkomstig uit een familie van architecten. Zijn fascinatie voor hoe moderne architecten voortbouwen op cultureel erfgoed en ruïnes, bracht hem ertoe om dit toe te passen in de context van muziek. Hij schrijft nieuwe noten bij muziek uit de renaissance zodat oud en nieuw beide in een ander daglicht komen te staan. Als geluidskunstenaar en componist heeft Guzmán zich intensief verdiept in de ruimtelijke werking van geluid. Hij ziet de polyfonische muziek uit de renaissance als een soort sculptuur in de ruimte. Met zijn nieuwe compositie wil hij zelf dit soort muzikale sculpturen maken.
Guzmán verdeelt zijn ensemble in drie trio’s: strijkers; blazers; en slagwerk, piano en gitaar. De trio’s staan opgesteld voor drie witte schermen die hun eigen ‘ruimte’ op de bühne afbakenen. Het strijkerstrio, op historische instrumenten, staat centraal, en de beide andere trio’s omspelen het met quasi-elektronische geluidseffecten. Daarnaast is er ook nog echte elektronica. ‘Je kunt iets nieuws bouwen op de brokstukken van iets ouds, op een manier die het contrast tot uitdrukking brengt. Daarom plaats ik in mijn project historische instrumenten zij aan zij met elektronica,’ zegt Guzmán.