HomeAgendaDevī
Agenda
vr 22 mei 2026
Dans

Devī

Zonder haar is hij levenloos als een lijk

In Devī ontvouwen drie dansers van Poernima Dance Company, waaronder choreografe Gobardhan zelf, hun toekomstvisie van het vrouwelijke, een begrip dat vaak alleen in relatie tot het mannelijke wordt gezien. De voorstelling verkent deze ogenschijnlijke dualiteit tussen de vrouwelijke kracht, Devī en de mannelijke kracht, Deva. Een dualiteit die slechts een oppervlak is, deze twee schijnbaar tegengestelde krachten zijn in wezen één. Het mannelijke en vrouwelijke zijn geen aparte entiteiten, ze zijn complementaire aspecten van hetzelfde geheel, verweven in onszelf, in de samenleving en in het universum.

Devī nodigt uit om deze dualiteit opnieuw te bekijken. Via Gobardhans eigentijdse bewegingstaal, geworteld in Bharata Natyam, opent de voorstelling een weg voorbij dualiteit, naar de eenheid van energie en bewustzijn. Het gelaagde muzikale landschap van componist Jorg Schellekens en musicus S.V. Giridhara vormt een klankwereld waarin de subtiele balans die alles in leven houdt voelbaar wordt, een eerbetoon aan de kracht van de kracht die zowel teder als krachtig is, zowel persoonlijk als universeel.

“Devī gaat voor mij over het komen tot de eenheid achter de diversiteit..” – Poernima Gobardhan

Devī is mede mogelijk gemaakt door het Cultuurfonds, Gemeente Den Haag en Fonds Podiumkunsten.

Trailer

Credits

Productie | Poernima Dance Company Productie
Choreografie | Poernima Gobardhan
Dans | Chandenie Gobardhan, Mahima Gulechha, Poernima Gobardhan
Regie | Leo Spreksel
Muziek | Jorg Schellekens en Vidwan SV Giridhar
Lichtontwerp | Albert Tulling
Kostuum | Jivika Biervliet
Foto | Camilla Greenwell
Trailer | Conni Trommlitz

Over het werk van Poernima Dance Company

Choreografe en artistiek leider Poernima Gobardhan maakt werk vertrekkende uit klassieke Zuid-Indiase dansvorm Bharata Natyam en ontwikkelde een eigentijdse bewegingstaal. Hierin vertaalt ze Bharata Natyam naar een hedendaags en universele taal vanuit een persoonlijk perspectief. Zo ontstaat er een bewegingstaal die diep geworteld is in de klassieke danstraditie, maar spreekt met de stem van nu. Sinds 2018 onderzoekt Gobardhan in haar choreografische werk het vrouwelijke in relatie tot existentiële levensvragen.