HomeAgendaEl Collar de la Paloma
Agenda
za 30 mrt
Dans

El Collar de la Paloma

Dance and poetry for love in Al Andalus

In de context roept Ibn Hazm in “El Collar de la Paloma” (De halsketting van de duif) met delicate nostalgie zijn geboortestad Córdoba op, de “grote metropool van het Zuiden”, in zijn dagen van pracht onder de regering van Almanzor. Deze ‘Verhandeling over liefde en geliefden’, gedateerd in de stad Játiva in het jaar 1022, is, in de woorden van José Ortega y Gasset, een enthousiaste proloog van het werk, ‘het meest illustere boek over het onderwerp liefde in de moslimbeschaving. ”

Van zijn kant is het verhaal van Al-Mutamid, geboren in Beja en koning van de Taifa van Sevilla, een verspilling van passies, interne en externe oorlogen, liefdes en gebrek aan liefde… Er wordt gezegd dat het beste wapen van de ‘dichterkoning’ precies dat: poëzie.

Performers: Cristiane Azem, Myriam Soler, Carmen Saez
Muziek: Eduardo Paniagua

Met deelname van de dansers van Cristiane Azem’s workshop Andalusische Dans, georganiseerd door CultuurSchakel

EN:
In “El Collar de la Paloma” (The Necklace of the Dove”) Ibn Hazm evokes and resurrects with delicate nostalgia his hometown, Córdoba, the “great metropolis of the South”, in its days of splendor under the government of Almanzor. Dated in the city of Játiva in the year 1022, this “Treatise on Love and Lovers” is, in the words of José Ortega y Gasset, enthusiastic prologue of the work, “the most illustrious book on the subject of love in Muslim civilization.”

For its part, the story of Al-Mutamid, born in Beja and king of the taifa of Seville, is a waste of passions, internal and external wars, loves and lack of love… It is said that the best weapon of the “poet king” was precisely that: poetry.

Performers: Cristiane Azem, Myriam Soler, Carmen Saez
Music: Eduardo Paniagua

With the participation of the dancers from Cristiane Azem’s Andalusian Dance workshop organized by CultuurSchakel